New Page 1
Anasayfa  İletişim   Diplomat Magazine
New Page 1
 

GEMİ İNŞA ENDÜSTRİSİ

 

Hırvatistan tersanelerinde üretilen irili ufaklı yüzlerce gemi uluslararası piyasada hem çok rağbet görüyor, hem de kolayca müşteri buluyor.

 

Hırvatistan’da gemi inşa endüstrisi ülke ekonomisinde çok önemli bir yere sahip. Ülkenin, sanayi ürünleri ihracatı gelirlerinin yaklaşık yüzde 15’i bu sektörden sağlanıyor. Ayrıca, binlerce kişiye iş imkânı yaratmanın yanında, yan sanayi piyasasının canlı kalmasına da neden oluyor.

Aslında, gemiler inşa etmek Hırvatistan için yeni bir konu değil, çok eskilerden bugüne gelen bir gelenek. Adriyatik kıyısında yaşayan bu insanlar yüzyıllardan beri gemi inşa ediyorlar. Çünkü, balıkçılık ya da ticaret yapabilmek için, her zaman iyi yapılmış teknelere ihtiyaç duymuşlar, ve bu konuda iyice ustalaşmışlar.

Adriyatik kıyılarındaki tersanelerde gemiler yapmak, bugün de devam ediyor. En modern teknolojilerin kullanıldığı bu tersanelerde, askerî amaçlı gemilerden lüks yatlara, büyük şileplerden kruvazyer gemilerine kadar her türlü gemi yapılıyor.

Önemli tersaneler

Çeşitli ölçeklerde bir çok tersanenin bulunduğu Hırvatistan’da, kapasiteleri ya da taşıdıkları tarihi önem nedeniyle bazı tersaneler öne çıkıyor. Kuzeydeki İstria yarımadasında yer alan Pula şehrinin “Uljanik” tersanesi bunlardan biri. Uljanik, aslında, şehir merkezinin hemen karşısında bulunan küçücük bir adanın ismi. Eskiden adanın üzeri zeytin ağaçlarıyla kaplıymış. 1856 yılında, Avusturya-Macaristan İmparatorluğu donanmasına savaş gemisi yapmak için tersaneye dönüştürülmüş. Adadaki zeytin ağaçlarının tümü kesilirken, sadece bir tanesi hatıra olarak yerinde bırakılmış. Bugün bu tersanede yolcu gemileri, feribotlar, kuru yük şilepleri ve tankerler üretiliyor.

Pula’ya komşu Rijeka şehrinde ise “3. Maj” tersanesi bulunuyor. Anlaşılacağı gibi, “3. Maj” 3 Mayıs demek. Rijeka, II. Dünya Savaşı sırasındaki işgalden bu tarihte kurtulmuş. Hırvatistan’ın en geniş tersanelerinden olan 3. Maj, 1906 yılında “Danubius” adıyla kurulmuş. Son 50 yılda, bu tersanede her cinsten 250 kadar geminin inşa edildiği biliniyor.

Rijeka’nın hemen yakınındaki Kraljevica kasabasında da, kasabanın adını taşıyan “Kraljevica” tersanesi var. 1729 yılında kurulmuş ve halâ faaliyette. Dünyada kesintisiz olarak çalışmasını sürdüren en eski tersane olarak biliniyor. Yaklaşık 300 yıldır Kraljevica kasabasının ekonomisine hayat veren bu tersanede, yeni gemiler inşa etmek yanında, gemi onarımı da yapılıyor.

Dalmaçya bölgesinde, Hırvatistan’ın ikinci büyük kenti olan Split’in 30 km kadar kuzeyinde, Trogir isimli bir küçük kasaba yer alıyor. Bu tarihî kasaba, UNESCO’nun koruması altında. Şehrin hemen yakınında ise, Ciovo adası var. Ciovo adası, aynı zamanda “Brodotrogir” tersanesi. 1900 yılından beri faaliyette olan tersanede her cins gemi yapılabiliyor. Son 50 yılda 100 yeni gemi inşa edilmiş.

Aslında, Split şehri de bir gemi inşa merkezi. Burada da “Brodosplit” ve “Brodosplit- BSO” isimlerini taşıyan 2 tersane bulunuyor. Brodosplit, Hırvatistan’ın en büyük tersanesi. Bu tersanede lüks kruvazyer gemileri de dahil olmak üzere her türlü gemi yapılabiliyor. Brodosplit-BSO tersanesi ise, bir öncekinin yan kuruluşu. Farklı özellikleri olan gemiler yapmak için kurulmuş. Örneğin, denizaltılar, askeri muhripler, özel donanımlı araştırma ve balıkçı gemileri ve arama-kurtarma gemileri burada yapılıyor.

Ekonomiye katkı

Bu tersanelerde, en vasıfsız işçiden en yetenekli mühendislere kadar, binlerce işçi çalışıyor. Gemi inşa endüstrisinin ihtiyaç duyduğu yan sanayi ürünlerini üreten diğer endüstriler de bu kazançlı durumdan hayli memnun. Üretilen gemilerin büyük bir çoğunluğu ihraç edildiği için ülkeye önemli bir döviz girdisi de sağlanıyor. Kısacası, gemi inşa sektörünün Hırvat ekonomisine katkısı çok önemli.

SAYFA GÖRÜNÜMÜ >>

Geri

Anasayfa

New Page 1